Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 10 stycznia 2025 13:42

Tak się zmieniała Łódź. Archiwalne zdjęcia dworca Łódź Fabryczna i okolic [GALERIA]

Z okazji 600. urodzin Łodzi wracamy do miejsca, które w ostatnim czasie przeszło jedną z największych metamorfoz w naszym mieście.

Autor: Tomasz Śliwiński, Miastograf

Dworzec Łódź Fabryczna to jedna z widowiskowych metamorfoz, do których doszło w przeciągu ostatnich lat w naszym mieście. Stacja, która powstała jeszcze w XVII wieku, była niezmiernie istotna w wielkim planie przemysłowym Karola Scheiblera. To właśnie on był jej inicjatorem, który doprowadził do budowy stacji w 1866 roku.

Archiwalne fotografie dworca Łódź Fabryczna

Z biegiem lat stacja zmieniała swoją nazwę. Jeszcze przed I wojną światową nosił nazwy dworca „warszawskiego”, „wschodniego”, a także dworca Kolei Fabryczno-Łódzkiej. W pewnym momencie pojawił się nawet pomysł przemianowania nazwy stacji na „Łódź Centralną”, podobnie do alternatywnego dworca w Warszawie.

Teren i budynek dworca zmienił się diametralnie w 2016 roku. Z krajobrazu obecnej dziś al. Rodziny Poznańskiej zniknął przede wszystkim szeroki parking oraz budki z fast-foodami. Modernizacja teren i gruntowana przebudowa dworca pozwoliła na przeniesieniu ruchu pociągów pod ziemię, a na górze umieszczono przystanki autobusowo-tramwajowe.

fot. Tomasz Śliwiński | widok na dworzec Fabryczny od strony ul. Kilińskiego

Dworzec Łódź Fabryczna na fotografiach z XX wieku.

Łącznie na budowę największego dworca w Polsce Łódź Fabryczna wydano 1,75 miliarda złotych. To jednak nie koniec wydatków na łódzki transport kolejowy. W dalszym ciągu trwa budowa tunelu średnicowego pod Łodzią, którego ukończenie pozwoli na połączenie dworca ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Poznajecie te miejsca?

CZYTAJ WIĘCEJ: Zajezdnia na Helenówku ponownie ożyje. „Największa w historii MPK inwestycja w nieruchomość” [ZDJĘCIA]


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze