Dworzec Łódź Fabryczna to jedna z widowiskowych metamorfoz, do których doszło w przeciągu ostatnich lat w naszym mieście. Stacja, która powstała jeszcze w XVII wieku, była niezmiernie istotna w wielkim planie przemysłowym Karola Scheiblera. To właśnie on był jej inicjatorem, który doprowadził do budowy stacji w 1866 roku.
Archiwalne fotografie dworca Łódź Fabryczna
Z biegiem lat stacja zmieniała swoją nazwę. Jeszcze przed I wojną światową nosił nazwy dworca „warszawskiego”, „wschodniego”, a także dworca Kolei Fabryczno-Łódzkiej. W pewnym momencie pojawił się nawet pomysł przemianowania nazwy stacji na „Łódź Centralną”, podobnie do alternatywnego dworca w Warszawie.
Teren i budynek dworca zmienił się diametralnie w 2016 roku. Z krajobrazu obecnej dziś al. Rodziny Poznańskiej zniknął przede wszystkim szeroki parking oraz budki z fast-foodami. Modernizacja teren i gruntowana przebudowa dworca pozwoliła na przeniesieniu ruchu pociągów pod ziemię, a na górze umieszczono przystanki autobusowo-tramwajowe.
fot. Tomasz Śliwiński | widok na dworzec Fabryczny od strony ul. KilińskiegoDworzec Łódź Fabryczna na fotografiach z XX wieku.
Łącznie na budowę największego dworca w Polsce Łódź Fabryczna wydano 1,75 miliarda złotych. To jednak nie koniec wydatków na łódzki transport kolejowy. W dalszym ciągu trwa budowa tunelu średnicowego pod Łodzią, którego ukończenie pozwoli na połączenie dworca ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Poznajecie te miejsca?
Napisz komentarz
Komentarze